منتديات سندريلا ضئ القمر
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتديات سندريلا ضئ القمر

مرحبا بكم فى منتديات سندريلا ضئ القمر

الرئيسيةالبوابةأحدث الصورالتسجيلدخول

أنا حرة

2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
سندريلا
المدير العام
المدير العام
سندريلا

انثى
هويتك يا جميل ايه : أشعار وخواطر
مزاج سيادك اية : الحمد لله
اسم الشهرة : سحر العيون

أنا حرة Empty
مُساهمةموضوع: أنا حرة   أنا حرة Icon_minitimeالسبت أغسطس 09, 2008 5:33 pm

--------------------------------------------------------------------------------

--------------------------------------------------------------------------------

انا حابه اتكلم معاكم عن موضوع الحريه وما اكترها بهذا العصر ما اسهل كلمة انا حر او انا حره كتير بنقولها انا كتير بقولها بس مش بكون صادقه فيها لانى فعلا مش حره يمكن اقولها لمجرد اثبت قوتى للى امامى ويعصبنى مش اكتر كتير بنعمل اشياء ونقول انا حر بس مش الحريه انك تدخن مثلا وتقول انا حر انا مش بضر غير نفسى او انا حر انقد اى شى واغلط فى شى سواء كان شخص عادى شخص مشهور او دين ما او دول وشعوب
هل انت حر فى انك تلبس ملابس عاريه تفتكر انت حر فى انك تدخن وتلوث الهواء اللى غيرك يتنفسه ولما تقول بضر نفسى انا حر مش بضر حد هو مش كلنا فى مركب واحد عضو فاسد بينا يهدد سلامتنا كلنا انت حر تلبس ملابس عاريه تثير الشهوات تؤدى الى الوقوع فى المحرمات وفساد مجتمعنا وهلاكه هل انت حر فى ولعن الغير لمجرد انك تريد ابداء رايك او حتى اختلافنا اى حرية عندنا انا بشوف مفيش حرية لازم الكل يلتزم الصح لاننا زى ما قولت مركب واحد مينفعش ناس تعيش فى جزء بامان وملتزمه وناس تانيه عايشه فى نفس المركب بس بجزء اخر ومزاجها انها تخرم جزء من المركب وتقول انا حره ده الجزء الخاص بى اى حرية بهذا العالم هل هى للاقوى يفرض ارادته على من يشاء لمجرد انه يمتلك قوه سواء كان على حق او على خطا اى حرية نعرفها الحرية الشخصيه اعتقد انها تعمل اى شى لا يضرك ولا يضر غيرك لان لو ضرك انت عضو معانا فسادك كعضو يعود على مجتمعى بالخسارة اريد مجتمعى مثالى نسبه الاخطاء فيه قليله ما ذنبى الوث سمعى وبصرى الوث هوائى بدعوى انا حر افعل ما اريد وقيس على كده اشياء كتير جدا خطا بالحياة ولما تقول ليه تعمل كده الجواب انا حر الحرية ما ذنبى ان ارى الخطا مش عارفه اذا فكرتى وصلت ليكم ولا لا

اتمنى ارى تفاعلكم
https://dayelkamar.yoo7.com
منى
عضو

انثى
اسم موقعك : ضئ القمر
هويتك يا جميل ايه : الكتابة
مزاج سيادك اية : تمام

أنا حرة Empty
مُساهمةموضوع: رد: أنا حرة   أنا حرة Icon_minitimeالخميس أغسطس 28, 2008 7:40 pm

الحرية مطلوبة ولكن فى حدود استخدام الحرية فى الصح والطريق السليم فمثلا حرية الراى والديمقراطية دة جزاء من الحريه

لكن الانطلاق والهماجية دة جزء من الحرية الزائدة

أنا حرة
صفحة 1 من اصل 1